Paberlennuki võistlus

Vahendid:

  1. Kopeerpaber
  2. Väikesed käärid (igale õpilasele)

Protseduur:

1. Võta ristkülikukujuline tükk õhukest paberit (10 x 20 cm) ja voldi ühe otsa nurgad mööda 45-kraadist murdejoont vastu vastasserva (AA' ja BB' joonisel 2).

2. Tõsta külgede AB' ja BA' keskpunktid C ja D üles ning lükka need kokku (joonis 3). Voldi nurgad A ja B vastavalt B' ja A' kohale, nii et tekiks tipp M nagu joonisel 4.

3. Nüüd voldi A ja B tagasi punktini M (joonised 4 ja 5).

4. Tõsta tekkinud nurgad F ja E kordamööda üles ja voldi tipu M suunas (joonis 6).

5. Voldi tipp M lennuki tagaküljele (joonis 7) ja murra keskjoonelt kogu paber kokku, et saada selline lennuk, nagu joonisel 8.

6. Lõika lennukile ükskõik milline kuju (katseta) ja painuta tiibu ning saba nurki üles või alla.

7. Loopige lennukeid, kõige kaugemale lennanud lennuk võidab.

Mis paneb paberlennuki lendama kõige kaugemale?
Mis paneb paberlennuki pöörama vasakule või paremale?
Kas õhem või paksem paber paneks paberlennuki lendama kaugemale või kauem?

Selgitus Päris lennukit juhitakse nii: kui kõrgustüür (horisontaalsed labad lennuki saba küljes) on pööratud üles, siis lükkab möödavoolav õhk saba alla ja keerab sellega lennuki nina üles ning lennuk lendab kõrgemale. Pöördetüür (vertikaalne laba lennuki saba küljes) töötab samuti nagu paadil: kui pöörata tüüri paremale, siis lükkab õhk saba vasakule ja kogu lennuk pöördub paremale. Kaldtüürid (labad lennuki tiibade küljes) pööravad lennukit ümber selle pikitelje (paremat tiiba üles ja vasakut alla, või vastupidi). Spoiler asub laba tiiva peal: selle püsti tõstmisel tekivad spolieri taha keerised ja tiiva tõstejõud väheneb, õhutakistus aga suureneb. Lisaks sellele on lennukitel veel tiiva pealispinna kumerust suurendavad liigutatavad tiivapikendused, mis suurendavad vajadusel tõstejõudu.