Tasakaalustatud vardad

Vahendid:

1. Kolm kudumisvarrast või muud raudvarrast (30 cm)
2. Neli auguga kummikorki
3. Keskmise suurusega puitkork ning poroloonpall või kuubik

Protseduur:

1. Torka üks kudumisvarras pikkupidi läbi puitkorgi, lõika varda pea ära ning torka selle otsa poroloonpall.

2. Pane kaks ülejäänud varrast läbi kummikorkides olevate aukude.

3. Torka need kaks varrast allapoole kaldu puitkorgi külge (vt joonis B).

4. Tasakaalusta kogu katseseade oma sõrmel, kasutades varda tippu toetuspunktina.

Miks jääb varraste ja korkide süsteem püsima?
Mis eesmärgil kasutatakse kummikorke?
Mis eesmärgil kinnitatakse varda otsa vahtpall?
4. Kus paikneb katsesüsteemi raskuskese: a) Kummikorgiga varrasteta b) Kummikorgiga varrastega

Selgitus Puitkork ja poroloonpall on väga kerged, võrreldes kummikorkidega. Asetades vardad allapoole kaldu, paikneb raskuskese allpool toetuspunkti. Teine võimalus raskuskeskme madalamale toomiseks on nihutada puitkorki allapoole. Mida madalamal on raskuskese, seda stabiilsem on kogu süsteem. Sel põhjusel on ka võistlusautod ehitatud nii madalaks, kui võimalik, et need järskudes kurvides püsiksid teele võimalikult lähedal ning ei pöörduks katusele.