Vahendid:
1. 200 g ja 300 g raskused2. Skaalaga vedru (maksimaalselt 500 g)3. 30 cm pikkune plastmassist joonlaud ja mõned raamatud
Protseduur:
1. Aseta raamatud üksteise peale virna.
2. Pane kaks raskust raamatute kõrvale ning ütle õpilastele, et ülesanne on liigutada raskused raamatuvirna otsa.
3. Küsi õpilastelt: „Kumma liigutamiseks on vaja rohkem tööd teha?“ Aseta joonlaud kaldega lauale (üks ots raamatute peal) ning tõmba 300 g raskus skaalaga vedru abil mööda joonlauda üles (loe skaalalt mõjuv jõud).
Selgitus 300 g raskuse liigutamiseks kulub palju vähem jõudu, kui liigutada teda mööda kaldpinda, kuna kaldvektori komponent on palju väiksem. Mida järsem on kalle, seda suurem on jõud. Kaldpinnal oleva raskuse võib jagada komponentideks, mis on paralleelsed või risti kaldenurgaga. Et raskust liigutada, peab olema mööda kallet allapoole suunatud jõud veidi väiksem, kui tõmbejõud, sest osa jõudu läheb hõõrdumise ületamiseks. Teised näited kaldpinnast on näiteks kruvi, kiil, kirves, peitel jne.