Stiimul-reaktsioon aktsioon

Vahendid:

1. Pliiats ja paber
2. Puidust pulk

Protseduur:

1. Seisa klassi tagumises otsas õpilaste selja taga.

2. Lase õpilastel paberile iga kord märge teha, kui sa ütled „kirjuta“.

3. Löö pulgaga vastu lauda ning samal ajal ütle „kirjuta“ kokku 20 korda umbes 2 sekundiliste intervallidega.

4. Jätka pulgaga vastu lauda löömist, kuid ära ütle enam „kirjuta“. Lõpeta löömine, kuni kõik on kirjutamise lõpetanud.

5. Lase õpilastel kokku lugeda, mitu märget nad paberile tegid.

6. Ütle õpilastele, et sa ütlesid „kirjuta“ täpselt 20 korda.

Miks tegid õpilased rohkem kui 20 märget?
Milline oli stiimul ning milline oli reaktsioon?
Miks ma ütlesin löömise ajal sõna „kirjuta“?
Mis eesmärk oli pulgaga löömisel?
Miks kõik lõpuks kirjutamise lõpetasid?

Selgitus Kui vastuse esile kutsumise aisting (sõna „kirjuta“ ütlemine) kokku panna neutraalse aistinguga (pulgaga löömine), siis õpilane hakkab kuulama neutraalset aistingut nii, et neutraalne aisting kutsub esile vastuse isegi siis, kui ta esineb üksikuna. Ühildumine kaob pärast mõnda aega, kui löömise heli jätkub ilma sõna „kirjuta“ ütlemiseta. See inimese konditsioneerimine neutraalsele aistingule toimub igapäevaelus näiteks siis, kui toidu valmistamisel köögitarbed üksteise vastu kolisevad. Ainult kolisemise kuulmine tekitab näljatunde või isegi sülje tekkimise süljenäärmetes.