Vahendid:
- Igale õpilasele paberkaart (umbes 7 x 12 cm).
Protseduur:
1. Jaga igale õpilasele paberkaart.
2. Voltige paberkaart kas keskelt (joonis A) või umbes 1 cm mõlemast servast (joonis B).
3. Asetage kaardid lauale ja proovige puhuda kaart laualt minema, puhudes kaardi alla. Mida te näete?
Mida te nägite paberkaardi alla puhudes?
Missugused omadused on seisval õhul?
Mille poolest on õhk paberi peal ja all erinev, kui puhuda paberi alla?
Miks paber ei lennanud laualt minema?
Millepoolest on liikuv ja seisev õhk erinevad?
Selgitus See katse on otseseks järjeks „Paberi tõstmisele“ ja käsitleb samuti Bernoulli seadust. Lisaks muudele omadustele avaldab seisev õhk rõhku. Voolav õhk avaldab vähem rõhku. Mida kiiremini õhk voolab, seda vähem rõhku see avaldab. Puhudes paberi alla, vähendame paberi alumisele küljele mõjuvat rõhku ja ülemisele küljele mõjuv muutumatu rõhk surub paberi vastu lauda.