Mõned rehkendused

Selle loo käsitlus on adapteeritud David C MacKay raamatust "Taastuvenergiast ilma udujututa"

Kujutagem ette, et me teeme lennukiga ühe kontinentide vahelise lennu aastas, lennates Los Angelesse. Kui palju energiat selleks kulub? Boeing 747-400 võtab peale 240000 liitrit kütust ja 416 reisijat ning lendab 14200km. Kütuse kütteväärtus on liitri kohta.

Lahendus

Tallinnast Los Angelesse on umbes 9000km. Et arvutada kütuse kulu sellise vahemaa läbimiseks kirjutame

millest

Seega on ühe sellise reisi energiakulu kõigi reisijate vahel võrdselt jaotatuna

Kui te teete ühe sellise reisi aastas, siis vastav energia tarbimine päeva kohta on

Toome tulemuse arusaadavuse huvides ühe võrdluse. Selline lend üks kord aastas kulutab energiat pisut vähem, kui hoiaksime kogu aasta tundi ööpäevas töös küttekeha.

Veel teinegi võrdlus. See on pisut rohkem, kui oli Eesti kogu elektrienergia tootmine 2018. aastal (26kWh päevas inimese kohta) ja pisut rohkem kui oli Eestis kogu elektrienergia tootmine 2019. aastal ( päevas inimese kohta).

Võrdle Boeing 747-400 ja keskmise auto energiakulu reisija-kilomeetri kohta. Boeing 747-400 võtab peale 240000 liitrit kütust ja 416 reisijat ning lendab 14200km. Auto võtab peale liitrit kütust ja 15 reisijat ja sõidab kilomeetri kaugusele. Kütuse kütteväärtus on liitri kohta.

Lahendus

Arvutame nende andmete põhjal ennuki ja auto energiakulu saja reisija-kilomeetri kohta, st arvutame, kui palju kulub kütust, et viia üks reisija saja kilomeetri kaugusele. Eeldame, et nii auto kui ka lennuk 100% täidetud.


Seega selles konkreetses näites tarbib lennuk reisija-kilomeetri kohta umbes korda rohkem energiat (kütust).

Kui autos istuks viie inimese asemel vaid üks inimene, tuleks samast rehkendusest 70kWh reisija-kilomeetri kohta, st umbes korda rohkem, kui pilgeni täis lennukil.