Vahendid:
- 200 g ja 300 g raskused
- Skaalaga vedru (maksimaalselt 500 g)
- 30 cm pikkune plastmassist joonlaud ja mõned raamatud
Protseduur:
1. Aseta raamatud üksteise peale virna.
2. Pane kaks raskust raamatute kõrvale ning ütle õpilastele, et meie ülesanne on liigutada raskused raamatuvirna otsa.
3. Küsi õpilastelt: „Kumma raskuse liigutamiseks on vaja rohkem tööd teha?“ Kasuta joonlauda kaldpinnana (üks ots raamatute peal) ning tõmba 300 g raskus skaalaga vedru abil mööda joonlauda üles (loe skaalalt mõjuv jõud).
Selgitus 300 g raskuse liigutamiseks kulub palju vähem jõudu kui kasutada kaldpinda, sest jõuvektori sellesuunaline komponent on palju väiksem. Mida järsem on kalle, seda suurem on vajaminev jõud. Kaldpinnal oleva raskuse võib jagada komponentideks, mis on kaldpinnaga paralleelsed ja risti. Et raskust liigutada, peab mööda kaldpinda allapoole suunatud jõud olema tõmbejõust veidi väiksem, sest osa jõudu kulub hõõrdumise ületamiseks.
Teised näited kaldpindade kasutamisest: kruvi, kiil, kirves, peitel jne.