Tikurakett

Vahendid:

1. Puidust tikud
2. Kirjaklambrid
3. Alumiiniumist foolium

Protseduur:

1. Jaga igale õpilaste paarile kaks tikku ja kirjaklambrit ning riba fooliumit (las õpilased töötavad paarikaupa).

2. Demonstreeri õpilastele, kuidas raketti teha: Kinnita tikk õhutihedalt ühe kirjaklambri otsaga (vaata joonist A) ning lükka klamber välja (see tagab „väljalasketoru“). Painuta teine klamber nii, et ta seisaks alusel ning pane seotud tikk vastu klambrit (vaata joonist B). Süüta seotud tikk teise põleva tikuga.

3. Lase õpilastel proovida teha selline rakett, mis lendab kõige kaugemale.

Miks rakett õhku tõuseb?
Mis juhtuks, kui süüdata seotud tikk ilma „väljalasketoruta“?
Kas nurk tiku ja laua vahel mõjutab raketi lendamiskaugust?
Millised teised faktorid mõjutavad raketi lendamiskaugust?

Selgitus Kui siduda ümber tiku (raketi) alumiiniumist foolium, siis me peame asetama ühe kirjaklambri otsa vastu puidust pulka, et toimuks gaaside eraldumine, kui tikk süüdata. Vahel, kui see väljalasketoru ei tööta korralikult, siis toimub tiku pea juures alumiiniumist fooliumi lendamine. Faktorid, mis mõjutavad raketi lendamist on raketi kaal (meie katses alumiiniumist fooliumit peaks olema võimalikult vähe, aga ta peaks olema piisavalt tugev), tikk (mõnedel tikkudel on suuremad pead, mis võimaldavad suuremat jõudu), lähetusnurk (45 kraadi on optimaalne nurk tiku ja laua vahel, suuremad ja väiksemad nurgad annavad lühemaid vahemaid). See katse põhineb Newtoni kolmandal seadusel, mis ütleb, et iga juhtumi jaoks on olemas võrdne ja vastassuunaline reaktsioon.