Põrkuvad rulad
Kokkupõrkekohas liigub suurema impulsiga rula samas suunas edasi ning väiksema impulsiga rula liigub endise liikumissuunaga vastassuunas.

Vahendid:

1. Kaks rula
2. Telliskivi

Protseduur:

1. Aseta telliskivi ühe rula peale.

2. Hoia rulasid siledal pinnal üksteisest umbes meetri kaugusel (laud või põrand sobib hästi, rulasid võivad hoida kaks õpilast).

3. Lase õpilastel rulasid samal ajal umbes sama kiirusega üksteise poole lükata.

Kumb rula liigub algse liikumisega samas suunas edasi?
Kummal rulal on suurem impulss?
Kui siduda muna mõlema rula külge, siis kumb muna läheks suurema tõenäosusega katki?
Milliste sõidukitega liikluses võib rulasid võrrelda?
Miks sõidu- ja veoauto kokkupõrkel tavaliselt veoautojuht jääb ellu kuid sõiduautojuht mitte?

Selgitus Rulal, mille peal on telliskivi, on palju suurem mass ning seega ka palju suurem impulss. Kokkupõrkekohas liigub suurema impulsiga rula samas suunas edasi ning väiksema impulsiga rula liigub endise liikumissuunaga vastassuunas. See on peamine põhjus, miks sõiduauto ja veoauto kokkupõrkel tavaliselt veoauto juht jääb ellu. Kokkupõrkel liigub veoauto samas suunas, kuid sõiduauto surutakse järsult liikuma vastupidises suunas. Selles autos olevate inimeste kiirus kokkupõrkel on kahe auto sõidukiiruste summa. Kui näiteks veoauto sõidab kiirusega 100 km/h ning sõiduauto 90 km/h, siis kokkupõrkel saavad inimesed sõiduautos kiiruse 90 + 100: see tähendaks nagu sõita kiirusega 190 km/h vastu kiviseina, samas kui veoautos sõitja jaoks kaoks ainult suur osa tema algsest kiirusest.