Põrkuvad rulad

Kokkupõrke tagajärjel liigub suurema impulsiga rula samas suunas edasi, ent väiksema impulsiga rula liigub vastassuunaliselt.

Vahendid:

  1. Kaks rula
  2. Telliskivi

Protseduur:

1. Aseta ühe rula peale telliskivi.

2. Hoia rulasid siledal pinnal, üksteisest umbes meetri kaugusel (hästi sobib laud või põrand, rulasid võivad kinni hoida kaks õpilast).

3. Lase õpilastel rulasd samal ajal ligikaudse võrdse jõuga üksteise poole lükata.

Kumb rula liigub algse liikumisega samas suunas edasi?
Kummal rulal on suurem impulss?
Kui siduda muna mõlema rula külge, siis kumb muna läheks suurema tõenäosusega katki?
Milliste sõidukitega liikluses võib rulasid võrrelda?
Miks sõidu- ja veoauto kokkupõrkel tavaliselt veoautojuht jääb ellu kuid sõiduautojuht mitte?

Selgitus Telliskiviga rulal on palju suurem mass ning seega ka palju suurem impulss. Kokkupõrke tagajärjel liigub suurema impulsiga rula samas suunas edasi, ent väiksema impulsiga rula hakkab liikuma vastassuunaliselt.

See on peamine põhjus, miks sõiduauto ja veoauto kokkupõrkel jääb tavaliselt ellu vaid veoauto juht. Kokkupõrkel liigub veoauto samas suunas edasi, kuid sõiduauto lükatakse järsult vastupidises suunas liikuma. Autos olevate inimeste kiirus kokkupõrkel on kahe auto sõidukiiruste summa. Kui näiteks veoauto sõidab kiirusega 100 km/h ning sõiduauto 90 km/h, siis kokkupõrkel tajuvad inimesed sõiduautos kiirust 90 + 100 km/h. See on sama nagu sõidaksid nad kiirusega 190 km/h vastu kiviseina, samas kui veoauto juhi jaoks kaob lihtsalt suur osa tema algsest kiirusest.