Kui kiiresti tuul puhub?

Vahendid:

  1. Paks paberileht, teip, käärid
  2. Tühi peenekaelaline plastmasspudel
  3. Ümmargune puupulk, nuga, nael
  4. Puhur

Protseduur:

1. Voldi 4 paberitükki koonusteks, moodustades kolm väikest ja üks suur. Teibi väikesed koonused suure koonuse serva külge nii, nagu toodud joonisel A. Kõigi väikeste koonuste teravad tipud peavad näitama samasse suunda (päripäeva või vastupäeva). Lase suurel koonusel seda pliiatsi otsas hoides puhuri õhuvoolus vabalt pöörelda.

2. Lõika plastmasspudeli külgedesse pilud ning painuta pudeliseinad välja nagu uksed hingedel (vt joonis B). Tee pudeli põhja väike auk, pööra see tagurpidi ning aseta pulga otsa. Löö nael läbi pudelis oleva augu otsapidi pulga sisse, ent mitte lõpuni. Pudel peab saama vabalt pöörelda.

3. Värvi üks väikestest koonustest ja üks pudeli labadest näiteks mustaks. Mõõteriista kalibreerimiseks hoia seda sõitva auto aknast väljas ning jälgi, kui kiiresti see pöörleb näiteks auto sõidukiirustel 20, 30, 40 ja 50 km/h. Tee seda tuulevaikse ilmaga. Loe, mitu pööret teeb mõõteriist 10 sekundi jooksul.

Kas anemomeetrid joonistel A ja B pöörlevad samas suunas?
Kuidas toimib tuule kiiruse mõõtmine sellise anemomeetriga?
Kas on oluline, kust suunast tuul puhub?
Kas me peame kalibreerimiseks ootama tuuleta päeva?
Miks anemomeeter pöördub ainult ühele poole?

Selgitus Siin esitatud anemomeetrid pöörlevad erinevates suundades. Need anemomeetrid pöörlevad vaid ühes suunas, sest koonuste ja labade õhutakistus on erinevates suundades erinev ja seega õhutakistus suure koonuse või silindri ühel küljel on suurem kui teisel. Pärast kalibreerimist saame teada, kui mitu pööret sekundis anemomeeter iga 1 m/s tuulekiiruse kohta teeb, tänu millele saame tuulekiirust lihtsasti mõõta. Kalibreerimiseks on kindlasti vaja tuulevaikset päeva, muidu ei tule mõõtmine täpne.