Kuidas fotosüntees algab
Pass of the hour
Lühikirjeldus

Tunni eesmärgiks oleks jõuda arusaamale, millist valgust tuleks kasutada, kui on soov tehisvalgust kasutades taimi kasvatad. Selleks oleks vaja õpilastele meelde tuletada, et erineva värvusega valgus neeldub pindadelt peegeldudes erineval määral ja see määrab värvuse, millisena me esemeid näeme. Siit edasi saab õpilastega arutada, et kui taimelehed paistavad meile rohelised, peavad nad järelikult sinist ja punast neelama.

Läbi lühikese lugemisülesande ja teemakohaste küsimuste püüavad tunnimaterjalid õpilast juhtida arusaamani, et taimed kasutavadki just neeldunud valguse energiat fotosünteesi käivitamiseks. Seda saab õpilastega ka katseliselt (soovi korral videokatsena) uurida ning näha, et klorofülli molekul luminestseerib tugevalt punast valgust.

Tunni võtab kokku esialgu püstitatud tehisvalgusti küsimuse juurde tagasi pöördumine, mille vastuseks on tunnis õpitu - fotosünteesi esilekutsumiseks on vajalik valgusallikas, milles on olemas sinine ja punane värvus.

Tunni fookus

Fotosünteesis on energia allikaks taimes neelduv valgus. Uurides valgusallikate valguse spektreid on võimalik kindlaks teha, millised valgusallikad sobivad taimede kasvatamiseks paremini, millised halvemini.


Learning path


ÕppetegevusTöölehedÕpilaste kontseptuaalse mõistmise arengu läbi suudavad nadDK

1. Probleemi püstitus

Millist valgust tuleks kasutada, kui on soov tehisvalgust kasutades taimi kasvatad? so valgusreostust ja et mõned inimesed ei saa magada selle tõttu ja päeval on unised jne. Või et miks kurkide kasvatamiseks kulub palju energiat, millest suur osa kulub valgusenergiale


1.Õpetaja algatab küsimustega arutelu, mis ärgitab õpilasi mõtlema tingimuste üle, mis on tarvilikud taimede kasvamiseks.Millist valgust on taimedel vaja?teadvustada tõsiasja, et taimede kasvatamiseks saab kasutada erinevaid tehislikke valgusallikaid, aga mitte kõik need ei pruugi sobida.DK

2. Teadmised fotosünteesist

Meeldetuletus "mis on fotosüntees" on tunni alguses arvatavasti kohane. Sealjuures tasub lasta õpilastel endil meelde tuletada füüsika mõisteid või nähtuseid, mis fotosünteesiga seostuvad. Tõenäoline on, et seosed füüsika, loodusõpetuse ja bioloogia vahel on visad tekkima, sestap ka see tund.



2.Õpetaja kuvab ekraanile fotosünteesi skeemi ning selgitab seda.Fotosünteeskirjeldada fotosünteesi kui protsessi, kus taimed toodavad päikeseenergiat kasutades veest ja süsinikdioksiidist süsivesikuid.DK
3.Õpetaja kuvab ekraanile tsütoplasma siseehituse skeemi ning selgitab selle seost fotosünteesiga.Fotosüntees rakuskirjeldada, millises raku osas toimub fotosüntees.DK
4.Õpetaja kuvab ekraanile klorofülli molekuli pildi ning selgitab selle rolli fotosünteesis.Fotosünteesi algusseostada fotosünteesi klorofülli molekulidega.DK

3. Füüsika teadmised

Põhikooli valgusõpetuse kursusest kasutame oskust seletada esemete värvuseid, kasutades selleks valguse spektri mõistet. 



5.Õpilased viivad läbi frontaalse katse ning sõnastavad selle tulemuste põhjal läbi arutelude üldise põhimõtte.Esemete värvusselgitada, miks me tajume esemeid värvilistena.DK
6.Õpetaja selgitab neeldumisspektri mõistet ning analüüsib koos õpilastega klorofülli neeldumisspektrit.Valgus neeldub taimede lehtedesseostada taimede värvuse nende poolt neelatava valguse spektriga.DK
7.*Õpetaja selgitab valguse neeldumist ja luminestsentsi, kasutades selle valguse osakese ehk footoni mõistet. Õpilased jälgivad demokatset või teevad frontaalselt katse selles põhimõttes veendumiseks.Neelavad ja kiirgavadseostab valguse värvuse valguse footonite energiatega ning teab, et erinevate protsesside käivitamiseks on vaja erinevate energiatega footoneid.DK

4. Uurimuslik osa

Tunnis kirjeldatud katseid võib teha nii reaalselt kui ka videoeksperimentidena. Töölehtedes antud videod sisaldavad infot selle kohta, kui kaua selleks reaalses elus aega kuluks. Heureka koht selles moodulis peaks olema äratundmine, et see, et sinise laseriga valgustatud klorofülli molekul kiirgab punast valgust, on tegelikult väga erinev suvaliste roheliste pindade või vedelikega toimuvast. Siit ka seos fotosünteesiga. Edasi saab uurida klorofülli neeldumis- ja kiirgumisspektreid. Aga need miniuurimused on eraldi töölehes, sest on tavaklassidele, eriti põhikoolis, pigem liiga keerulised.



8.Õpilased viivad läbi frontaalse katse ning sõnastavad selle tulemuste põhjal läbi arutelude üldise põhimõtte.Klorofülli kiiratud valguse uurimineeristada valguse neeldumist ja selle valguse neeldumisel tekkivat luminestsentsi.DK
9.*Õpetaja selgitab videoeksperimendi põhjal, kuidas saab spektromeetri abil võrrelda valgusallika spektrit fotosünteesis tekkinud valguse (luminestsentsi) spektriga.Kiirgab ja neelaberistada luminestsentsi spektrites valgusallika valguse ja luminestsentsi spektritega seotud osasid.DK
5. Arutelu
   10.Õpetaja juhitud arutelus sõnastavad õpilased taimede kasvatamiseks sobiva valgusallika omadused ning hindavad erinevate valgusallikate sobivust selleks.Valgus taimede kasvatamisekshinnata erinevate valgusallikate sobivust taimede kasvatamiseks.DK
Õpilaste varasemad teadmised

Õpilaste varasemad teadmisedDiagnostilised küsimusedTöölehed kordamiseks
1.Valgus, kuni spektriteniLinkLink
2.Võime seostada valguse värvust selle lainepikkusega?LinkLink
Enne tundi

Tunni läbiviimiseks on vaja koguda või osta midagi rohelist. Näiteks poes potis müüdavad salatilehed sobivad väga hästi, värskelt õuest toodud hein niisamuti. Vaja on ka tehnilist piiritust.

Katsevahenditest on vaja:

  • Järgneb nimekiri
Probleemi püstitus

Millist valgust on taimedele vaja?

Pildil kumavad Luunja kasvuhooned. Miks nad kumavad? Millist valgust üleüldse on vaja taimede kasvatamiseks?
Teadmised fotosünteesist

Fotosünteesist on arvatavasti kõik midagi kuulnud. Aga kordame üle.

Fotosüntees

Fotosüntees, tuletame meelde.

Fotosüntees rakus

Uuri, millises raku osas toimub fotosüntees.

Järgnevate töölehtede konteksti, tähenduse ja tähtsuse mõistmiseks peame fotosünteesist täpsemalt rääkima.

Fotosünteesi algus

Väga lühike kirjeldus sellest, mis juhtub valgusega, kui see neeldub taimelehes.
Füüsika teadmised

Alustame sellest, et uurime, mis juhtub valgusega, kui see satub värvilisele pinnale. Mis teisipidi on küsimus sellest, miks me näeme esemeid värvilistena.

Color of items

Uuri, kuidas muutub värviliselt pinnalt peegeldudnud valguse spekter. Vasta küsimustele.

Rakendame seda teadmist selleks, et analüüsida valguse neeldumist taimede lehtedes.

Valgus neeldub taimede lehtedes

Taimed kasutavad selles neeldunud valgust fotosünteesiks. Milline osa valgusest taimedes neeldub? Uuri materjale, vasta küsimustele.

Fotosünteesi uurimisel saadud teadmiste seletamiseks on vaja rääkida valgusest kvantfüüsika keeles, kus valgus on footonite voog. 

Neelavad ja kiirgavad

Suuna luminestseeruvatele paberitükkidele erinevat värvi laserikiiri. Vaatle laserivalguse täppi vikerkaareprillidega. Vasta küsimustele.
Uurimuslik osa

Me saame uurida valgust, mida klorofüll luminetsentsis kiirgab.

Klorofülli kiiratud valguse uurimine

Eraldame taimede lehtedest klorofülli ning uurime valguse neeldumist ja kiirgumist tekkinud klorofülli lahuses.

Me saame uurida klorofülli neeldumis- ja kiirgumisspektreid.

Kiirgab ja neelab

Uuri videokatsetes, milline on klorofülli neeldumisspekter ja millise spektriga valgust see kiirgab. Vasta küsimustele.
Arutelu

Valgus taimede kasvatamiseks

Tuleta meelde, mida tead spektritest ja fotosünteesiks sobiva valguse spektrist. Vasta küsimustele.
Knowledge control

Teadmiste kontroll: kuidas fotosüntees algab

Check your knowledge and understanding by answering the questions.
Summary

Fotosüntees: tähtsad laused

Here are some important phrases that you can take away from this lesson to understand.
Edasi uurimiseks

Mis on biofüüsika?

On olemas füüsika. Ja on olemas biofüüsika.